לימודי קבוצות , כנסים , ועדי עובדים , אירועים , הפעלות , ושעורים פרטים –Group studies, conferences, employee committees, events, sessions, and individual lessons

המשחק "טאק " הומצא ע"י פטריק רות'פאס ( ( Patrik Rothuss .
כספר רומן הנמכר ביותר שלו שנקרא "הפחד הגדול ביותר של האיש החכם".
שם המשחק מתואר ,כמשחק מושלם כאסטרטגיה לזוג.
"הסחת הדעת המעודנת מבית המשפט של וינטאס".
כאשר הספר נכתב, המשחק "טאק" סיקרן מאוד אבל רק בדמיון, עכשיו פטריק רות'רוס וג'ימס יינרסט חברו יחד להכין את המשחק "טאק"- משחק יפיהייפה.
מטרת המשחק-
מטרת המשחק היא ליצור דרך-מעבר בין קצה אחד של הלוח לשני.
החיבור חייב להיעשות בחיבורים בקווים ישרים ורציפים, קו אחד ישר לדוגמה או ישר שמאלה עוד שמאלה וישר עד לקצה השני של הלוח.
ראה דוגמאות לניצחון באיורים 1-4 .
המשחק יכול להסתיים גם אם לאחד השחקנים לא נשארו יותר כלים להניח על הלוח או אם הלוח מלא לגמרי ולא ניתן להניח יותר כלים עליו !
במקרה כזה המנצח הוא מי שיש לו הכי הרבה אבנים- כלי משחק במצב מאוזן על הלוח.
(בהמשך יהיה הסבר יותר ברור…).

לוח המשחק The Board Of The Game
ניתן לשחק את המשחק "טאק" עם לוח במידות שונות , כגון 3X3 ו-6X6 ואפילו גדול יותר…
המשחק מכיל 2 צדדים של הלוח – צד אחד לוח בגודל ויחס של 3X3 וצד שני לוח בגודל 5X5.
ראה איורים 5-6.
כדי לשחק על הלוח עם קנה המידה של 5X5 צריך לשחק על כולו ואילו בלוח 3X3 יש להתעלם מהקישוטים-עיטורים שמסביב ללוח.
על מנת לנצח חייבים ליצור חיבור:
החיבור כאמור "בטאק" חייב להיעשות מקצה לוח לקצה השני.
כלומר כלים יכולים לייצור רצף- דרך רק בקווים ישרים וכך גם תנועת הכלים,לא ניתן להזיז כלים באלכסון או לחברם באלכסון !
כלי המשחק-
יש שני סוגי כלים ב"טאק"-
"אבנים" (Stones & capstones)- וראש האבנים – "פסגת האבן"(ולוכד-שובר אבנים).
ניתן לשחק עם האבנים בשתי דרכים- עומדות או שוכבות.
איור 7- דוגמה לאבן שוכבת.
אבנים יכולות להיערם זו על זו ונחשבות כחלק מהדרך !
• הכלים – האבנים הבהירות והשחורות נראים מעט שונה אך תפקידן ואופן תנועתן זהה זו לזו, זהו רק עניין דקורטיבי.
• Standing Stones- אבנים עומדות-
ניתן להניח כלים בצורה ישרה כך שהן תעמודנה אך הן לא נחשבות כחלק מהמשחק- כלומר כחלק מהדרך שאותה את/ה צריך להכין על מנת לנצח !
איור 8- אבן עומדת אך אינה נחשבת כחלק מהשביל-דרך אותה צריך לבנות על מנת לנצח !
CAPSTONES- פסגת האבן- לוכד האבנים- ( ראה איור 9.)
• לוכד האבנים הכי טוב כהיותו גם לוכד אבנים עומדות וגורם להן לשכב וגם כי הוא נחשב כחלק מהדרך /
• אמנם אבנים עומדות לא נחשבות כחלק מהדרך אך הן יכולות לעמוד זו על זו, ובכך לא ניתן להשכיבן אלא אם מגיע ה-CAPSTONES "ודורך" עליהן.
• אסור "ללוכד האבנים" לעמוד בסוף מסע על אחת האבנים , כלומר בסוף על מסע ה-CAPSTONES חייב לסיים את צעדין בלוח רק אם יש משבצת ריקה בלוח !
• *כאשר ה-CAPSTONES משכיב-"דורך על אבן עומדת הוא חיייב לבצע את צעדיו לבד ! (הסבר נוסף יובא בהמשך).

התאמת כמות כלי המשחק לגודל הלוח-
מספר כלי המשחק תלויים בגודל הלוח כאמור .
לכל שחקן יש את הכמות הבאה של הכלים:
BOARD SIZE גודל הלוח – 3X3 . 4X4. 5X5. 6X6. 8X8.
– STONES אבנים- 10. 15. 21. 30. 50.
CAPSTONES- לוכד האבנים- 0. 0. 1. 1. 2.
• קריאת TAK "טאק"-
• ניתן להכריז טאק כמו שח במשחק ידידותי או כשלא מכירים מספיק את המשחק וחסרה פרקטיקה, זוהי הכרזה המעידה שבעוד תור אחד המשתתף עומד לנצח !
אך קריאה זו לא מחייבת ,כי כמו בשחמט, השחקנים חייבים להיות עירניים ואסור להתעלם ממסעיו של יריבך !
סידור המשחק-
המשחק מתחיל כאשר הלוח ריק לחלוטין !
יש לספור כלים ע"פ גודל הלוח באופן שווה !
מליטים מי מתחיל ע"פ הסכמה או הגרלה.
בהתחלת המשחק כל שחקן חייב להניח את אחד מהכלים- מהאבנים של יריבו איפה שירצה על לוח המשחק.
הנחת האבן תעשה באופן אקראי וכשהאבן שוכבת !
לדוגמה : אם הלבן מתחיל אז הוא מניח אבן שחורה שחייבת להיות שוכבת היכן שירצה ואח"כ השחור מניח אבן של הלבן היכן שירצה, שוכבת בתור הראשון כאמור.
מטרת המשחק:
מטרת המשחק היא לייצור שביל – נתיב מקצה הלוח שבצד שלך לקצה השני של הלוח שבעצם השורה הראשונה של היריב שלך.
הדרך-נתיב לא חייבת להיות בקו ישר רציף אלא יכולה להיות גם בנויה דרך הצדדים.
(ראה איור 10).
באיור זה ניתן לראות שהשחור ניצח, כאשר השחור הצליח לייצור דרך מקצה הלוח שלו לקצה של היריב הלבן !
כל הדרך בנויה מרצף של אבנים שחורות ושוכבות !
*דרכי ניצחון נוספות-
אם לאחד השחקנים לא נותרו כלים- אבנים להניח או הלוח מלא לגמרי,אזי המשחק מסתיים מידית והמנצח הוא מי שיש לו –ברשותו כמה שיותר אבנים שוכבות על הלוח !
כאשר סופרים אבנים שוכבות יש לחשב רק את האבנים שנמצאות בראש הערימה ושטוחות כאמור.
*דרך כפולה- ("ניצחון כפול").
במידה ואחד השחקנים גרם במסעו האחרון לניצחון לשני הצדיים הוא מוכרז כמנצח היות והוא זה שיזם את המסע !
אופן תנועת הכלים-
בכל תור ניתן להוסיף כלי ללוח המשחק או להעמיד אבן ולשלוט כך על אבן אחרת.
אבן מונחת- ניתן להניח אבן עומדת או שוכבת או את לוכד האבנים היכן שתרצה בתנאי שהמשבצת פנויה.
כלומר ניתן להעמיד אבן על אבן או את (CAPSTONES ) לוכד האבנים על אבן של היריב רק אם האבן שלך כבר הייתה על הלוח בתורות הקודמים !
במידה וזהו הכלי האחרון שלך או שהנחת את האבן בנקודה – במשבצת האחרונה על הלוח שהייתה פנויה אזי המשחק מסתיים מידית.
בכל תור ניתן להעמיד אבן על אבן בתנאי שהייתה כבר לפחות בתור הקודם כבר בלוח כאמור, העמדת האבן גורמת לשליטה על האבן או על ערימת האבנים שנמצאות כבר.
ניתן להעלות אבן ולהעמיד אותה על ראש הערימה, ולא משנה מה גובהה, אלא בתנאי שהיא נמצאת בקו ישר לערימה במרחק משבצת אחת בלבד .(כלומר הערימה חייבת להיות מימין, משמאל מלמעלה או מתחת לאבן שאמורה לעמוד בראש הערימה).
מותר לייצור ערימה בהתאם לגודל הלוח, כלומר בלוח של 3X3 ניתן להעמיד ערימה בגודל של 3 קומות בלבד , בלוח בגודל של 4X4 אזי מותר להערים רק עד 4 קומות וכדו'…
ניתן לפזר ערימה (רק מי ששולט בערימה יכול).
פיזור ערימה נעדה ע"פ הגובה של הערימה כך גם מספר הצעדים והאפשרויות.
ניתן לפזר את האבנים שלך ושל היריב רק בקו ישר.
לא חייבים לפרק את כל הערימה, לדוגמה אם יש ערימה שבה יש 4 קומות והסדר הוא שחור בתחתית מעליו לבן שחור בקומה השלישית ואזי בקומה הרביעית לבן אז האבן הלבנה היא חייבת לעמוד ואז ניתן להוריד רק 2 קומות העליונות כך שתיווצרנה 2 ערימות, אחת עם האבן הלבנה העומדת על האבן השחורה כאמור והרימה השנייה בנויה מאבן לבנה שוכבת על אבן שחורה אבל לא שולטת עליה !
כמובן שפריקת הערימה חייבת להיעשות בקו ישר כאמור.
• חוקי תנועה נוספים-
• אין הגבלה על גודלה ערימה אך יש הגבלה על מספר הצעדים אותם אתה יכול לעשות לבצע, כי אמור תלוי בגודל הלוח !
• לדוגמה בלוח של 5X5 במידה ויש ערימה של 7 כלים חייבים להוריד- לפרוק לפחות 2 כלים מהערימה ובכך להשתוות לגודל הלוח כאמור !
• לא ניתן לכסות אבנים עומדות או את לוכד האבנים (Capstones).
כלומר שהדרך שלך חייבת להיות בנויה מאבנים שוכבות או ריקות כאשר אתה פורק ערימה !
– לוכד האבנים- THE CAPSTONES
– לוכד האבנים THE CAPSTONES)) יכול "להשכיב" לדרוך על אבן עומדת או שטוחה- שוכבת, ובדרך זו לשלוט על ערימה או אבן כלשהי.
– כאשר זזים עם ערימה ניתן לחלק את הצעדים עם CAPSTONES, כלומר לא חייבים לבצע את כל המהלכים עם אותו הכלי בערימה או רק עם לוכד האבנים.
– כאמור הלוכד אבנים נחשב כחלק מהדרך .
– כאשר יש את לוכד האבנים THE CAPSTONES ורוצים לבצע פריקת ערימה התור האחרון חייב להיעשות על ידיו כשהוא עומד לבד ,ואסור במסע האחרון להשיכב כלי שוב אלא רק בתור הבא !


דוגמאות להזזת כלי אחד-
איור 11.
כאן ניתן לראות שהכלי השחור יכול לזוז ל- מקומות שונים אך ורק בקו ישר !

היות ובכל תור חובה להניח כלי על משבצת ריקה במידה ורוצים להזיז כלי (ולא להעמיד אבן על אבן), אזי לשחור כאמור יש 3 מקומות ללכת אליהם, במרחק של משבצת אחת בלבד !
אם הכלי זז קדימה אזי יש משבצת ריקה, אם ימינה אז הוא בעצם עומד על אבן לבנה שולט עליה ויוצר ערימה של שתי אבנים !
אם אחורה אזי נוצרת ערימה של שתי אבנים שחורות, שמאלה אין היות והכל הלבן עומד- אבן עומדת ניתן להשכיב אך ורק בעזרת לוכד האבנים THE CAPSTONES כאמור.
תנועת הכלים העומדים ולוכד האבנים זהה אך ההבדל הוא שהלוכד יכול כאמור לעמוד ולדרוך על אבני היריב ובדרך זו לשלוט וגם להשכיב את אבני היריב.
(ואם נתייחס לאיור 10 שבו יהיה לוכד האבנים במקום הכלי- האבן השחורה אזי תהיה לו אפשרות ללכת גם צעד אחד שמאלה, כלומר לעלות על האבן הלבנה ולהשכיבה.)
פריקת ערימה –
פריקת ערימה גדולה- (איור 11).
כאן ניתן לראות שהלבן שלוט בערימה היות ויש לו אבן עומדת בראש הערימה כאמור.
בהנחה שהלוח הוא בגודל של 5X5 , ניתן להערים רק עד 5 קומות ולזוז רק עד 5 צעדים כאמור.
איור 12-
פריקת הערימה בקו ישר כאמור, הלבן חייב לפרוק לפחות כלי אחדבכל משבצת,
הלבן רשאי להזיז את כל הערימה או רק חלק ממנה !
פריקת הערימה נעשית מהחלק התחתון של הערימה !
איור 13.
במשבצת הראשונה, הערימה משאירה 2 כלים , במשבצת השנייה הערימה משאירה אחריה 2 כלים נוספים.
האבן העומדת עוברת לחלק האחרון של הערימה !
(ראה איור 14)-
כאן ניתן לראות את המהלך האחרון והמחייב של האבן העומדת, כשהתוצאה הסופית
הינה שהלבן יצר שליטה על 3 מקומות בו זמנית שהיו בשליטה שחורה
(כפי שהיה באיור 10), בקשר ישיר, כלומר בקו ישר.
לוכד האבנים- THE CAPSTONE MOVEMENT
לוכד האבנים נע כמו האבנים הרגילות, אך יתרונו ביכולתו "לדרוך ולהשכיב" את כלי היריב –אבנים עומדות.
אם לוכד האבנים מבצע מהלך לבדו (כלומר לא כחלק מפאחד המהלכים שהוא כבר על ערימה), אזי כפי שמצוין בדוגמה כאן השחור יזיז את ה-CAPSTONES שלו 2 צעדים קדימה בקו ישר על מנת להשכיב את את האבן העומדת של הלבן.
ראה איור 15.
בעמדה זו ה-CAPSTONES בתורו הראשון יכול לפרוק עד 5 כלים-אבנים לערימה.
אך הוא מחליט להשאיר 2 כלים מאחורה, כך שה-CAPSTONES מבצע עוד 3 מהמלכים- צעדים שמביאים אותו לקצה הלוח של הצד השחור ובשליטה עליו (היות ולא ניתן להשכיב או לשלוט על לוכד האבנים).
איור 16.

כדי "לדרוך" על אבן ,להשכיבה, על ה- CAPSTONES לעשות את צעדיו לבד !
השחור משאיר אחריו בעצם שתי ערימות, צמודות זו לזו בקו ישר וזז בעצמו לאבן העומדת ושמשכיבה – דורך עליה בסוף המהלך שלו !
ראה איור 17.

אסטרטגיה בסיסית וטיפים-
כפי שניתן היה לראות בדוגמה האחרונה, ניתן לשנות את מאזני הכוחות וכי תנועה עדיפה בדרך כלל על עמידה במקום !
כדי לתרגל ת המשחק טוב ניתן לשחק בלוח 4X4 כך שלא משחקים בגרבה זו עם ה-CAPSTONES וכך בעצם לתרגל את המשחק, בכלים- אבנים עומדות, שוכבות, ערימות ופריקה נכונה וכדו'…
ואז תגלה שאבנים עומדות הן חזקות ושימושיות, ומאידך לא יהיה עדיין את ה-CAPSTONES.
*יש לשים לב לא לנוע מהר מידי, כלומר שיש לך מספיק כלים על הלוח !
כאשר אתה מוביל , ויש לך מספר מוקדי כוח שבהם האבנים שלך שולטות אל תבזבז או תדאג מזה שנשארו לך עוד כלי משחק- אבנים שטרם שיתפת !
ניקוד –
היות ויש יתרון קטן למי שמתחיל מומלץ לבצע לפחות 2 משחקים, שבכל משחק שחקן שונה יתחיל, כך שיהיה איזון.
הניקוד שלך הוא זהה למספר הכלים שכבר הנחת או לא הנחת בלוח המשחק, בגרסת לוח 5X5.
למשל אם משחקים בלוח של 4X4 , ויש לך בחוץ 4 כלים שלא השתמש במשחק, ומאידך 4 מקומות שאתה כבר שולט בהם, אזי הניקוד שלך 20 נקודות, 16 בשל נקודות הכוח ו-4 בשל 4 הכלים שלא השתמשת כבר !
Tak – A beautiful Game